Botos Kölönte

"To entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain"

Csicsóka

2018. április 18. 15:25 - Hans Castorp

a szegények krumplija

 

 csicsoka_et_al.jpg

Before-after.

 

Szeretem a csicsókát. Egyrészt a neve miatt, mert olyan cuki :-), másrészt decens földes-diós íze miatt. Gyerekként is örömmel ropogtattuk (néha meg se hámoztuk, csak dörzsivel alaposan átdörgöltük-leöblítettük). Édesapám azt mondta, hogy ez a szegények krumplija. Ez…olyan népmesésen hangzott, mint az elásott kincs, meg ilyesmi, úgyhogy természetesen  a csicsókát örökre a szívembe zártam. Évekkel évtizedekkel később a városban láttam újra (mármint a csicsókát). Vettem is belőle, és örömmel újságoltam apukámnak, mit szereztem. A reakció váratlan volt, mert nem értette, minek KÖLTENI olyasmire, ami VAN (igaz,  földünk más pontján, de ez mellékes).

No, ebből okulva most szereztem KAPTAM egy pár kilót (innen is köszönöm:-)), és amellett, hogy titokban el szeretnék ültetni pár gumót, salátát készítettem belőle. Úgyis lassan véget ér a szezonja, ki kell használni.

Nagyon egészséges, cukorbetegek, fogyókúrások is fogyaszthatják burgonya krumpli helyett, ugyanis inulintartalma (poliszacharid) lassabban szívódik fel a bélből, így csak nagyon kicsit emeli a vércukorszintet[1].

Azt azért hozzáteszem, hogy amely dolog lassan szívódik fel a bélből, az rendszerint vizet szív magához a bélBE befelé, következésképpen puffadást okozhat. Sok aminosavat, vitamint is tartalmaz, amik nyers állapotban többnyire meg is őrződnek. Ha krémlevest, pürét készítünk, akkor kevesebb vitamin lesz, de a rostok és az inulin maradnak.

Én így készítettem:

 

CSICSÓKASALÁTA

(MBTDB nyomán, http://gaultmillau.hu/buvos-szakacs/csicsoka-a-csodagumo)

kb. 4 főre

Hozzávalók

fél kg csicsóka, megtisztítva, csíkokra vágva (NEM krumpli, nem lehet olyan szépen vágni, törik)

nagyon zsenge retek szára apróra vágva (a két földes íz nagyon passzol egymáshoz, és a céklaszára színe felvidítja a sápadt salátát)

nagyon zsenge cékla levele apróra vágva

 

Öntet

2 evőkanál almaecet

2 kávéskanál dijoni mustár

2 kávéskanál kapribogyó, apróra vágva

só, bors

fél-3/4 dl jó minőségű olívaolaj

 Elkészítés

A felvágott hozzávalókat összekeverjük az öntettel. Legalább egy órát állni hagyjuk hűtőszekrényben. De lehet egy éjszakára is. Rántott-bundázott dolgok mellé (köretnek is) szuper. Figyelem: az öntet kevésnek tűnik ugyan, de ne essünk kétségbe: a növényi hozzávaló kieresztenek némi vizet (lsd. bővebben: ozmózis, legalábbis remélem :-))és pont jó lesz.

 

Próbáljátok ki, szerintem érdemes! :-)

 

[1] További információ: https://hu.wikipedia.org/wiki/Csics%C3%B3ka_(n%C3%B6v%C3%A9nyfaj)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://botoskolonte.blog.hu/api/trackback/id/tr5613847190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása