Botos Kölönte

"To entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain"

Szabad-e egy könyvet félbehagyni

2018. június 26. 14:02 - Hans Castorp

ez itt a kérdés

 

 

Belefutottam egy írónőbe: Patricia Cornwell a neve. Hiába próbálok visszaemlékezni, hogy került elém (Egyetemi könyvtár, szabadpolc esetleg?), nem tudom. A fülszöveg azzal biztatott, hogy az írónő olyan az igazságügyi orvostani krimik királynője. Gondoltam, ez jó lesz nekem

Előzmények (vagyis magyarázata annak, Kölönte mért szereti az ilyesmit)

A (késő) kilencvenes években volt látható a TV-n egy sorozat, Néma szemtanú címmel (Silent Witness). Egy igazságügyi orvosszakértő/kórboncnok nő volt a főszereplője (a csodás Amanda Burton), aki annyira tetszett nekem, hogy az akkori msn-felhasználónevem (ne tessék nevetni)  is az volt, hogy „Professor Sam Ryan, forensic pathologist”. Azért akkoriban sokkal szemérmesebbek voltak a bonctermi jelenetek. Mindamellett érezhető volt a törekvés, hogy kiszolgálják a nézők borzongási igényét: valami különös (perverz?) okból nagyon menők az olyan filmek, ahol a nők birkóznak rettenetes dolgokkal, mint pl . szétroncsolt tetemek.

dvd_burton.jpg

 

Ennek (nők a boncteremben) non plus ultráját voltam balszerencsés láthatni (egyszer, annyi elég is volt) a Murdoch nyomozó rejtélyei c. borzalomban, ami a hölgyek nézők kosztumösfilm-igényeit  úgy szerette volna kiszolgálni, hogy a 21. századi problémakört 19. századi ruhákban és eszköztárral ábrázolja. Például az egyenruhás detektívek söröskirglikkel a kezükben MORZÉN követik a meccset, vagy (vigyázat, tudták fokozni):

a friss anyuka patológusnő, csecsemőjét gondosan a boncasztal mellé helyezvén nekilát a munkának, mire a néger szolgálónő (valamiben korhűnek is kell lenni), áhítattal felkiált:

Mrs/Dr Murdoch, milyen jól áll Önnek az anyaság!

Érthető, ugye? Milyen kontrasztos és mégis mennyire életszerű…már akkor is össze lehetett egyeztetni az anyaságot a karrierrel, csak akarni kellett! Meg kell a szívnek szakadni.

murdoch.jpg

 

Visszatérve a Néma szemtanúra: fogalmam sem volt arról, hogy ez olyan sikeres sorozat a BBC-n, hogy már a 22. évad fut…Egyszer rátaláltam egy éjszakai műszak közben (akkor még benne volt a BBC Prime, vagy Entertainment a munkaadóm kábelcsomagjában :-))…nagyon megörültem, mint régi ismerősnek…de sokkal véresebb volt, mint amire emlékeztem. (Igaz, benne volt David Tennant, a későbbi 10. Doctor Who, amely filmsorozat részletes, ám teljességgel hiábavaló ismeretére is ügyeletben tettem szert). Nem zavart, mert közben én is öregedtem, a patológiát meg az igazságügyi orvostant meg imádtam.

Így visszagondolva, szürreális valahol: látom magamat a retró szobában, ami egykor fogorvosi rendelő volt és a lakályosságára tett kísérletek súlyos kudarcot vallottak…kékes fényt sugároz az ósdi televízió…Kölönte véres krimiket néz és közben fülsértő hangon bármikor visíthat az éjszakába a telefon, hogy indulni kell az aranyos kis Suzukival (egyedül) erdőbe/balesethez/tranzitzónába…nem biztos, hogy ez egészséges volt, de azért jó volt :-)

Előzmények vége.

És akkor itt van nekem Patricia Cornwell megteremtette az olasz-amerikai karakter, dr. Kay Scarpetta, nagyon rokonszenves, meg minden, az előző könyv (Halál oka ismeretlen) szuper volt, letehetetlen…de amit most olvasok…hááát, azért, most lelkifurdalástól övezve föl kell tennem magamnak a kérdést:

szabad könyvet abbahagyni (szabad ételt nem megenni)?

Igaz, akkor nem tudom meg, ki volt Gilly Paulson gyilkosa (mert NEM influenzában halt meg, ezt már kiboncolta kiderítette dr. Kay Amazing Scarpetta)…de akkor olvashatnék mást.

 

Adok neki még öt oldalt az életemből. Győzzön meg.

 

Képek:

https://www.google.hu/search?q=silent+witness+amanda+burton&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWyMy0nvHbAhVxgaYKHeqOBpsQ_AUICigB&biw=1536&bih=748#imgrc=rQVXwNqLDDYteM:

https://www.google.hu/search?q=dr+murdoch+film&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj5u5HqnfHbAhUKKywKHZMrCcgQ_AUICigB&biw=1536&bih=798#imgrc=Xcom3smahjw1sM:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://botoskolonte.blog.hu/api/trackback/id/tr1114074921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása