Botos Kölönte

"To entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain"

Egyéjszakás kaland

2020. április 05. 22:14 - Hans Castorp

mikor élesztő már, kovász meg még nincs

 

 

 

Egyéjszakás Kaland :-)

 

Úgy kezdődött, hogy  rádöbbentem: nincs itthon kenyér és a bolt is be van zárva.

És azzal is szembesülnöm kellett, hogy a szárítottélesztő-készletem is bizony véges: be kell osztani. Kovászom meg még nincs, addig éhenhalunk, míg az beérik.

Kompromisszumos megoldás: az öregtészta. Minimális élesztőhasználat. Ergo egészségesebb is. DE: akkor még az sem volt, csak egy zacskó szárított cucc.

Tehát akkor este egy gyors kenyeret sütöttem, öregtészta nélkül, barnasörrel. És annak a tésztájából tettem félre. Az lett az ŐS-öregtészta. Tényleg, hívhatnám őstésztának. is :-D.

 jójó, de nem az IGAZI: a sima élesztős kenyér

 

Tehát: vagy lecsippentünk valamennyit (én 25 dekát szoktam) az előző sütés előtt a tésztából, vagy előre elkészítjük az alább részletezett módon, és akkor ott lapul a hűtőben szépen. Kb. 10 napig jó, etetgetni nem kell. Ha alkoholos lesz az illatja neki akkor már nemigen jó.

Öregtészta

50 dkg kenyérliszt

  • 3 dl víz
  • fél tk. só
  • 1 dkg friss élesztő

Keményebb tésztát készítek, amit egy fedeles tálban hagyok a konyhapulton. legjobb, ha 4-5 óra múlva betesszük a hűtőbe.

Vagy adagokra osztva mehet a fagyasztóba.

(limara: https://www.limarapeksege.com/2008/11/regtszta-tulajdonkppen-vletlennek.html)

 

Részemről még nem fagyasztottam, mert mindig elhasználom. Továbbá nem is szoktam bajlódni a túlkelesztéssel sem. Be a hűtőbe és kész.

 

Kettes számú, immár öregtésztás kenyér ("Egyéjszakás Kaland")

25 dkg öregtészta

50 dkg finomliszt.

3dl világos sör (a barna elfogyott)/víz/tej.

A sör azért jó, mert a komló szerintem hozzá ad az ízhez. A héja is finomabb lesz, figyeljétek meg. Akinek tiltja a vallása, használhat más folyadékot is.

(Megjegyzem, amúgy régen is tettek a kenyérbe komlót. Biztos nem véletlenül.)

1 (!) teáskanál só

fél teáskanál barnacukor/méz

1-2-ek olaj (Artajo Bio szűretlen :-D) egyébként elhagyható szerintem

 

FONTOS: minden hozzávaló legyen szobahőmérsékletű! Én a sört is meg szoktam melegíteni. ilyenkor :-)

 

Kövezzetek meg, de én dagasztógépbe rakom.

https://youtu.be/7QhjZ_G2grQ

A dagasztóprogram végén kelesztőtálba teszem, szobahőmérsékleten egy éjszakát pihen, ha reggel nem teszem be s sütőbe, akkor hűvösebb helyen még bátran pihenhet.

Valójában nem is árt neki.

A sütés előtt pár órával kenyértésztát a nyújtódeszkán (félfogóssal szoktam beszórni a deszkát)  óvatosan, finoman, kedvesen átmozgatom, kezdetleges cipót formálok belőle, majd sütőpapírral kibélelem a jénait (teszkóban vettem, lengyel gyártmány, 1300 Ft-volt).

Beleteszem a jénaiba, kis vizet spriccelek rá, meg a jénai belső fedelére, és megint szundi. Nem tudok pontos időtartamokat mondani, mert...hogy is mondjam, alkalmazkodnia kellett a kenyérnek is hozzám. akkor sütöttem, mikor időm volt.

Nem kell megijedni, nem fog olyan „szépen” följönni, mint a fánk, vagy lángos. De majd....

szép álmokat

 

Azt találtam ki, hogy a HIDEG sütőbe teszem bele, addig is keleget, míg a sütő bemelegszik.  Előtte vágást ejtek a cipón, megint spricc és be az alsó rácsra. Alsó+légkeverést szoktam állítani, 220 fok, 40-45 perc.

Az idő elteltével naaaaagyon óvatosan leveszem a jénei tetejét (piszok forró, vigyázzatok!), spric, spricc a kenyérre, a sütőbe (ettől lesz szép kérge majd, ettől IS) és már itt személyes ízlés dönti el, meddig sütjük, ki a barnább, ki a szőkébb héjat szereti.

 

Rácson hagyjuk kihűlni.

alakul

 

A konyharuhában kelesztés  szerintem onnan eredeztethető, hogy a szakajtót nyilván ki kellett bélelni valamivel. Csak el ne felejtsétek belisztezni a kendőt, mert különben úgy jártok, mint én.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://botoskolonte.blog.hu/api/trackback/id/tr3415594096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása